logo
Søg
FORSIDE OM AALBORG PORTLAND NYHEDER KVALITET & MILJØ JOB & KARRIERE KONTAKT
 
 
 
 
 

Søren Holm

 
 

Søren Holm, 31, Underdirektør i Nordic Finance

Med en baggrund som Cand. Merc. i Økonomistyring og Informatik fra Aalborg Universitet begyndte jeg mit turnusforløb ved Aalborg Portland i foråret 2006. I samarbejde med HR planlagde vi et forløb med begyndende ophold i Finans, Planlægning og en afsluttende periode i Direktionen.

Perioden i Finans var en spændende start på forløbet, hvor jeg hurtigt fik ansvar for egne opgaveområder. Mit virke i Finans havde udgangspunkt i Controller-teamet, hvor jeg hurtigt fik ansvar for udførelsen af egne opgaver i forbin-delse med rapportering, månedslukning, budgettering og diverse ad hoc analyser.
Samtidig gav dette også mulighed for et samarbejde med bogholderiet for derigennem at forstå helheden i en Finansfunktion.

Allerede efter 6 måneder i Finans var jeg så heldig at få tilbudt en fast stilling i Finans som Business Controller, hvilket jeg tog imod, da muligheden for kombinationen af forretning og økonomi virkede oplagt for mig.

Efter ca. 9 måneder som Business Controller fik jeg ansvaret for Controller teamet, som på det tidspunkt var en lille afdeling med tre Controllere. Her ar-bejdede vi blandt andet med forankring og optimering af en ny SAP-platform samt definition af nye rapporteringsformater og udviklingen af KPI'er.

I foråret 2008 fik jeg mulighed for at prøve kræfter med en helt anden funkti-on end Finans og fik dermed ansvaret for Indkøbsfunktion og Lageret i Aalborg Portland. Som Indkøbschef var jeg ansvarlig for et indkøbsbudget på ca. 1 mia. danske kroner og en funktion med ca. 20 ansatte.
Det var en stor udfordring, men samtidig en meget udviklende stilling med fokus på ledelse og anvendelse af de erfarne ressourcer, der var i afdelingen. Derudover gav jobbet en stærk mulighed for at bruge den økonomiske erfaring fra Finansfunktionen til at optimere processerne i Indkøb ud fra en analytisk tilgang til opgaverne.

Allerede i december samme år fik jeg mulighed for at vende tilbage til Finans-funktionen som Økonomichef. Dette var et svært valg, da arbejdet i Indkøb var både spænende og udfordrende.
Men med mit kendskab fra Indkøb var jeg overbevist om, at jeg kunne fungere som en kvalificeret Økonomichef med indsigt i forretningen og samtidig være en god sparringspartner for de respektive funktionschefer. Derfor besluttede jeg at vende tilbage til Finans og fik fornøjelsen af at udarbejde årsregnskabet for 2008 i samarbejde med min nye funktion og Corporate Finance.

I dag er jeg Underdirektør i Aalborg Portlands Finance Shared Service Centre i Aalborg, som løser finans- og økonomiopgaver for vores selskaber i Skandinavien. Service Centret blev etableret i sommeren 2009 og er stadig under udvikling. En af de helt store udfordringer i dag er at sikre Finans som en kvalitetsbevidst og effektiv samarbejdspartner for vores selskaber, der både driver en cement- og færdigbetonforretning Det stiller krav til et godt forrentningskendskab i begge brancher for at kunne betjene kunderne bedst muligt.


I min tid hos Aalborg Portland har jeg blandt andet arbejdet med følgende opgaver og projekter:

  • Udarbejdelse af investeringsanalyser og business cases
  • Business controlling af datterselskaber og forretningsenheder i Aal-borg Portland
  • Udvikling og design af rapporteringsløsninger i SAP BW
  • Ansvarlig for design og implementering af SAP CO og FI moduler i Aalborg Portland
  • Udarbejdelse af månedsrapporter og afvigelsesforklaringer
  • Ledelse og medarbejderudvikling
  • Deltagese i den overordnede ledergruppe for Aalborg Portland Cement
  • Design og implementering af budgettering og estimeringsmodeller i SAP og SEM/BPS
  • Forhandling og kontraktsindgåelse
  • Beslutningsoplæg for insourcing af finansaktiviteter
  • Anvendelse af SAP til lageroptimering af reservedelslager
  • Implementering af Procure to Pay-proces i Unicon (Danmark og Norge)
  • Etablering af Finance Shared Service Centre for Unicon og Aalborg Portland i Aalborg
  • Anvendelse af Finansielle derivater til afdækning af risiko på råvare indkøb
  • Design og delimplementering af model til understøttelse af procesorienteret indkøbsfunktion
  • Udarbejdelse af strategi for bedre betalingsbetingelser og effektuering i samarbejde med Indkøbsafdelingerne i de respektive selskaber
  • Medvirket ved fusionering af selskaber i koncernen
  • Implementering af elektronisk fakturahåndtering.






25. august 2010 | pd | 2-437
Aalborg Portland A/S :: Rørdalsvej 44 :: Postboks 165 :: 9100 Aalborg :: T: +45 9816 7777 :: F: +45 9810 1186 :: cement@aalborgportland.dk

Aalborg Portland anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet.
Læs mere om Cookies


OK
sitelist.html